السبت، ١٣ فبراير ٢٠١٠

حديث المرآه

حديث المرآه
قالت لى :
فى حاجات غريبه كتير بتحصلى مش بفهمها ولا حتى بعرف اعبر عنها , يعنى مثلا لما بكون لوحدى بتكلم مع نفسى كتير وبقدر اعبر عن كل اللى جوايا , عكس لما بكون مع الناس بحس انى مخنوقه مش قادره اتأقلم معاهم ولا عارفه أعبر عن اللى جوايا
بخاف اتعود الوحده , رغم انى فعلا اتعودها , وبفكر كتير ليه بخاف من الوحده ؟
رغم انى بستريح فيها وبحس بنفسى بجد وانا لوحدى !!!
يمكن لان كل الناس اللى بتعامل معاهم دايما بيتكلموا معايا فى موضوع واحد وهو " الجواز " دخله على 26سنه ولسه حتى ماتخطبتش !!!
أنا مش قادره افهم ايه التدخل ده وليه الاستغراب رغم ان فى اكبر منى لسه متجوزوش ؟ على العموم الموضوع مش بيشغل بالى لكن اللى بيدايقنى كلام الناس
صمتت لبرهه من الوقت ثم نظرت لى وحدقت فى وكأنها تقول كاذبه , وأكملت حديثها
انا فعلا نفسى اتجوز , بس مش اى حد نفسى اتجوز اللى بحبه , لكن اللى بحبه وبيحبنى متجوز وعنده اولاد وزوجه , انا مش عايزاه يبعد
عن اولاده وبردو مش عايزاه يبعد عنى , نفسى اكون معاه قدام الناس كلها مش مستخبيه , نفسى كل الناس تعرف اننا بنحب بعض ونتقابل ونتكلم واحنا مش خايفيين , بتمنى من ربنا سبحانه وتعالى ياخد القرار وانا مستعده اتحدى العالم كله علشانه ومعاه
تنهدت ... ونظرت طويلا الى نفسها ثم ابتسمت واخذت تهندم ملابسها وحجابها وودعتنى قائله :
أنا لازم اخرج دلوقتى علشان ألحق معادى معاه ولما ارجع هحكيلك على كل حاجه
حديثها ذادنى حيره مثلما يحدث كل مره ! أتحدثنى أم تحدث نفسها فى ؟ ولكن ما الفرق فأنا وهى بالفعل واحد

هناك تعليقان (٢):

د.سيد يقول...

توظيف "المرآة" في كثير من الأحيان كما هو الحال هنا يصبح تقنية جمالية ظريفة ومعبرة عن حالة الانفسام..
حالة الانقسام في القصة واضحة ما الإنسان ينقسم على ذاته حينما لا يستطيع تحقيق أحلامه الاجتماعية والنفسية.. البطلة تعيش هذه الحالة.. وتدخل وتخرج بين عالمين كل منهما فيه فقد.. واحد فيه فقد لمبادئها والثاني فيه فقد لحيوية الحياة..

Unknown يقول...

دعوة لمدونى بورسعيد
ان شاء الله يوم 12/3
هيكون لقاء المدونين فى بورسعيد للتبرع لصالح الاطفال المعاقيين
اتمنى تواجدكم تنورونا
لمزيد من التفاصيل http://uwtarr.blogspot.com/2010/03/312.html
اتمنى ان نلتقى ان شاء الله